22.1.10

En skillevej... ?

Hvordan ser en skillevej egentlig ud? Er der nogen af jer, der har sådan en i omegnen? Kan man se en i google streetview - eller krak.dk?

Ja ja. Jeg ved da godt, hvad en skillevej er - men kun rent figurativt eller i overført betydning.

Metaforer plejer også at have en rent konkret betydning. Men skillevejens konkrete betydning synes at være gået tabt. Der er sideveje og T-kryds og vejkryds. Og jeg har fotograferet Vejen væk fra vejen. Men skilleveje?

Jeg kan sikkert nå til en skillevej i mit liv. Men jeg tvivler på, at jeg kan finde i skillevej hjemme i Ladepladsen.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

En skillevej er ligesom et y, man kommer af en vej og så skiller den sig i to, en skråt mod højre og en skråt mod venstre. I vores moderne verden hvor vi har lavet alle veje og asfalteret dem findes de ikke mere. Men fx er jeg sikker på at jeg har set dem i det lille hus på prærien og de findes sikkert også stadig steder i den 3. verden hvor der ikke er asfalteret.

det er min forklaring :)

- Regitze.

Jørgen sagde ...

Udmærket forklaring Regitze - på wikipedia er der et billede af en "Y junction" fra Taiwan:
http://en.wikipedia.org/wiki/3-way_junction

Grethe sagde ...

Det, jeg vil frem til, er egentlig, at ordet har fjernet sig fra dets konkrete betydning og nu kun bruges som metafor.