8.10.08

Kun en isbåd kan synkes - i mindre mundfulde

Det er farligt at være bådflygtning i Middelhavet. Og ifølge P1 kan menneskesmuglerne nu også finde på at tvinge flygtningene til at synke deres både! Det er da vist en fysisk umulighed!

Historien handler jo i virkeligheden om, at de bliver tvunget til at sænke deres både, for så er patruljebådene, der egentlig skulle forhindre dem i at komme til Europa, tvunget til at redde dem om bord.

Og det forkert valgte ord er jo et blandt mange eksempler på, at folk ikke kan finde ud af at vælge imellem to verber, der kun har vokalen til forskel: flikke (sammen) og flække, ligge og lægge, etc. Men tænk, at denne sproglige forsimpling også har sneget sig ind på P1's journalister.

2 kommentarer:

Bente Noer sagde ...

Hej Grethe...
jeg er en af dem, der med stor fornøjelse anvender udtrykket "SPROGSPASSER".. jeg har oven i købet en allerbedste sprogspasserven.. og du må gerne være med i den klub!
Det var dejligt at rende ind i dig forleden. Jeg vil gerne høre dig synge. Søndag den 16. sagde du.. men klokken hvad?
Kærlig hilsen Bente

Grethe sagde ...

Hej Bente. Opdater mig lige med din e-mail-adresse og telefonnummer. Når vi kommunikerer her, kan hele verden jo se det. ;0) Men OK - så lad blot verden vide, at jeg - og andre Østsjællandske Visevenner optræder på Haslev Bibliotek søndag den 16. november kl. 14. Der kommer sømandskor, bakkepiger, undertegnede og to dygtige mandlige visevenner. Knus , Grethe. P.S: Det var også skønt at se dig!!