20.5.04

Hvem er mine kolleger?

Jeg har tidligere truet med at blogge om ordet KOLLEGA. Hvad er en kollega? Er det en person med samme uddannelse som jeg? Eller er det en person, der arbejder på samme arbejdsplads som jeg? Skal sidstnævnte så kaldes en arbejdskollega?

Politikens retskrivnings- og betydningsordbog mener det sidste.

En tidligere (arbejds)kollega til mig mente konsekvent det første.

Gyldendals fremmedordbog oversætter det både til "fagfælle" og "arbejdsfælle".

Hvordan bruger du ordet? Kommenter denne post eller send mig e-mail/e-brev.

NB. Både "kollegaer" og "kolleger" er korrekte flertalsformer.

2 kommentarer:

Jørgen sagde ...

Eftersom jeg har en hedengangen obskur uddannelse (1 årig edb-assistent) løber jeg ikke sådan lige ind i fagfæller med præcis samme uddannelse. Jeg arbejder sammen med folk med en mangfoldighed i uddannelsesmæssig baggrund om de samme opgaver: Ingeniører, cand. mag.'er, datanomer, edb-ass'er, dataloger etc. Vi er en broget skare i edb-verdnen.

Jeg mødte en på gaden her i Ganløse til aften, som arbejder i samme firma som jeg, men med andre opgaver, har en uddannelse jeg ikke kender til og på en helt anden lokation. Men vi kender hinanden fordi han har givet mig et lift i ny og næ til arbejde. Og vi er kolleger.

Dvs. en kollega for mig er en der er ansat i samme firma som jeg - uanset om vi arbejder tæt sammen og uanset af arbejdsopgaver. Min leder er min kollega, sekretæren i afdelingen er min kollega - sådan vil jeg omtale dem til personer udenfor firmaet.
Men en konsulent der er hyret ind på en kontrakt af kortere eller længere varighed, som jeg arbejder tæt sammen med og evt. har samme uddannelse som mig, han/hun er ikke min kollega.
(Kantine-, vagt- og logistikpersonalet heller ikke da de alle er outsourcing underleverandører - dvs. arbejder for et andet firma).

Grethe sagde ...

Tjeksproget.dk har denne kommentar:

Nogle udtryk kan umiddelbart opfattes som pleonasmer, men er det ikke i en given sammenhæng. Fx er det rimeligt at bruge ordet "arbejdskollega", hvis man vil tydeliggøre, at der er tale om en kollega på samme arbejdsplads og ikke en person, der arbejder inden for samme branche på en anden arbejdsplads.